- شنبه، 21 مهر 1403 - 09:27
- کدخبر: 3864
- -
سایز متن /
پایگاه تحلیلی خبری نشرفردا؛ایلان ماسک برای تاجری که همیشه با وعدههای شکستهشده دست و پنجه نرم میکند، در مراسم رونمایی از رباتاکسی بدون راننده تسلا در هالیوود، فهرست کاملی از کارهایی که تسلا باید انجام دهد را به خود اختصاص داده است.
ماسک پس از عبور از خیابانهای جعلی استودیوی فیلمسازی برادران وارنر در یک نمونه اولیه شیک و دو در نقرهای «Cybercab»، پنجشنبه شب وعده داد که خودروهای محبوب مدل ۳ و مدل Y این شرکت میتوانند بدون نظارت راننده در کالیفرنیا کار کنند. و تگزاس تا سال آینده.
ماسک گفت که این شرکت تا سال ۲۰۲۶ ساخت سایبرکاب کاملاً خودمختار را با قیمتی کمتر از ۳۰،۰۰۰ دلار آغاز خواهد کرد و روبووانی را به نمایش گذاشت که قادر است ۲۰ نفر را در اطراف شهر جابهجا کند - که به گفته او با «تبدیل پارکینگها به پارک» شهرها را تغییر میدهد.
بعداً روباتهای انساننما در حال رقص بودند که نوشیدنیهایی را در بار با هم مخلوط میکردند، ماسک گفت که تسلا نیز در نهایت هر کدام را بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار به فروش خواهد رساند. او گفت: "من فکر می کنم این بزرگترین محصول تاریخ خواهد بود، از هر نوعی."
رویداد شامگاه پنجشنبه ۱۹ مهرماه، که با موسیقی رقص الکترونیکی القا شده بود، نشانههای مهارت فروش ماسک را داشت، اما برخی از سرمایهگذاران و کارشناسان تسلا میگویند که امیدوارند جزئیات دقیقتری در مورد اینکه چگونه این شرکت قصد دارد از یک خودروساز به یک خودروی خودران رانندگی و هوش مصنوعی تبدیل شود.
طرح کسب و کار محکم سهام تسلا در اوایل معاملات روز جمعه نزدیک به ۸ درصد سقوط کرد. سهام که در سالهای اخیر به دلیل ترس از رقبای ارزانتر خودروهای برقی تسلا سقوط کرده است، از آوریل که ماسک تغییر به سمت روباتاکسی را اعلام کرد، تقریباً ۵۰ درصد افزایش یافته است. با این حال، در مقایسه با رشد ۳۳ درصدی شاخص S&P 500، سهام در سال گذشته ۸ درصد کاهش یافته است.
راس گربر، سهامدار تسلا و مدیر عامل مدیریت ثروت و سرمایه گذاری گربر کاوازاکی، گفت: "دیدگاه او دوست داشتنی است، اما کسی باید آن را به فعلیت برساند." در حال حاضر، برای ۲۴ ماه آینده، تسلا باید خودروهای الکتریکی را بفروشد. چرا ما روی آن متمرکز نیستیم؟»
گربر گفت: از دیدن محصولاتی مانند Cybercab و robovan خوشحال است، اما امیدوار است که شاهد یک وسیله نقلیه سنتی تر و ارزان تر در بازار انبوه باشد که این شرکت بتواند در آینده نزدیک به فروش برساند.
ماسک سالها متعهد شده بود خودرویی را بفروشد که انتظار میرفت از حدود ۲۵،۰۰۰ دلار شروع شود، قولی که سرمایهگذاران آن را برای جلب مشتریان جدید حیاتی میدانستند.
خبرگزاری رویترز قبلاً گزارش داده بود که تسلا این پروژه را رها کرده و در ابتدا سهام تسلا را پایین آورده است.
سهام شرکت های حمل و نقل سواری Uber و Lyft هر دو حدود ۱۰ درصد افزایش یافت زیرا تحلیلگران گفتند که فقدان جزئیات در مورد رباتاکسی تسلا نگرانی های رقابتی را برای شرکت ها کاهش داده است.
سالها پشت سر
تسلا قصد دارد با دنبال کردن یک مسیر تکنولوژیک کمهزینه که به اعتقاد ماسک به این شرکت امکان میدهد وسایل نقلیه خودران خود را بسیار سریعتر از رقبا افزایش دهد، از بازیکنان خودران فعلی، از جمله Waymo آلفابت، جهش کند.
استراتژی تسلا سادهتر و ارزانتر از رقبای خود است، اما دارای نقاط ضعف مهمی است. مهمترین آنها این است که فناوری هوش مصنوعی زیربنای سیستم خودران آن را تقریباً غیرممکن میکند تا مشخص شود چرا تصادف یا خرابی دیگری رخ داده است - چیزی که میتواند رگولاتورها را نگران کند.
نرم افزار تسلا حداقل سال ها از Waymo عقب تر است. این قسمت سخت است. متیو وانسلی، استاد دانشکده حقوق کاردوزو نیویورک، گفت: هیچ طراحی پر زرق و برق خودرویی آن را تغییر نخواهد داد.
رقبای تسلا از فناوری هوش مصنوعی و دوربین مشابهی استفاده میکنند، اما به عنوان یک اقدام احتیاطی ایمنی، روی سیستمهای به اصطلاح اضافی و سنسورهای گرانتر قرار میگیرند.
رامش پولا، مدیر سرمایه گذاری در Creative Planning که سهام تسلا را در اختیار دارد، گفت که از این ارائه تحت تاثیر قرار گرفته است، اما "بدیهی است که ما به دنبال جزئیات بیشتر در مورد اینکه دقیقاً برنامه های آینده او چه خواهد بود و چگونه خواهد بود." از این هوش مصنوعی و روباتیک جدید درآمد کسب کنید.
به طور خاص، پولا گفت که پیشبینی میکند که قانونگذاران تا سال آینده یک «مانع بزرگ» برای برنامههای ماسک برای تغییر مسیر به رانندگی بدون نظارت خودران ایجاد کنند. ویژگی کمک راننده «خودران کامل» تسلا را نمی توان بدون توجه مداوم راننده به طور ایمن اداره کرد.
پولا گفت: «او نمونههای اولیه را نشان داد و قطعاً هیجانی در اطراف آن وجود دارد.
او گفت، اما پذیرش گسترده Cybercabs خودمختار، که در آن سوارکاران میتوانند از طریق یک برنامه سبک Uber استفاده کنند، هنوز «شاید سه تا چهار سال دیگر» باقی مانده است.
پولا گفت که این لزوما چیز بدی نیست و به مشتریان خواهد گفت که سهام تسلا را نفروشند. او گفت: "راه های زیادی برای کسب درآمد از این فناوری وجود دارد." شاید تاکسی سایبری لزوماً سال آینده نباشد، اما در ادامه راه، امکان حیات وجود دارد.»
ماسک گفته بود که قصد دارد ناوگانی از تاکسیهای خودران تسلا را راهاندازی کند که مسافران میتوانند از طریق یک اپلیکیشن از آن استفاده کنند. او در رویداد روز پنجشنبه هیچ اشاره ای به این برنامه نکرد.
تاشا کینی، مدیر تجزیه و تحلیل سرمایه گذاری در تسلا، سرمایه گذار ARK Investment Management، گفت که امیدوار بود جزئیات بیشتری در مورد این برنامه کسب کند.
با این حال، کینی گفت که از جدول زمانی ماسک برای ارائه یک نسخه بدون نظارت از سیستم کامل خودران خود در تگزاس و کالیفرنیا در سال آینده تشویق شده است.
او گفت: «اگر آنها بتوانند این کار را انجام دهند، نمیدانم چرا خدمات روباتاکسی را به زودی راهاندازی نمیکنند.
پایان پیام%
خبرنگار: حمیدرضا عبدالمنافی
https://www.nashrfarda.ir/fa/news/3864/