×

خبر فوری

آقای فاتح؛ مدیران کرج و ما شهروندان را حلال کنید، امانت‌دار خوبی نبودیم

پایگاه تحلیلی خبری نشرفردا؛ محمد صادق فاتح، سال ۱۳۱۷ زمینی را از رضا می‌خرد و با عشق و علاقه شروع به ساخت و ساز و آبادانی آن زمین می‌کند. فاتح منطقه‌ ییلاقی کرج را به شهری مدرن تبدیل می‌کند.

اگر بخواهیم به اقدامات محمد صادق فاتح بپردازیم، باید از ساخت و تاسیس شرکت جهان چیت ( ساخت سال ۱۳۳۵ خورشیدی که ۱۵ درصد نساجی ایران را تولید میکرد) ، شرکت روغن نباتی جهان (۱۳۳۶ خورشیدی)، شرکت یخ‌سازی جهان (به سال ۱۳۴۲)، شرکت روغن موتور جهان(سال ۱۳۴۴)، شرکت پلاستیک‌سازی آرمه (سال ۱۳۴۷)
شرکت پتوبافی جهان، شرکت چای جهان، شرکت صابون‌سازی جهان، شرکت آبادانی جهان، شرکت قند جهان، شرکت بسته بندی جهان، شرکت پشم بافی جهان، شرکت دامداری جهان، کارگاه بافندگی زنانه جهان، سردخانه میوه جهان، کارخانه چای رامسر و ساخت ده‌ها مدرسه_ درمانگاه_ساخت مسجد _ تاسیس یتیم‌خانه و ... نام ببریم.

در این گزارش هدف بیان احداث ۱۵۰ هکتار باغ میوه و ۸۰ هکتار جنگل چوب‌های صنعتی و احداث ۵ حلقه چای عمیق برای آبیاری این ۲۳۰ هکتار محیط زیست و فضای سبز احداث شده است توسط آقای فاتح است.

محمد صادق فاتح به باغبان کرج شهرت دارد

فاتح؛ باغی به مساحت ۱۳۰ تا‌۳۰۰ هکتار در منطقه جهانشهر کرج که روی نقشه این منطقه را می‌توان ریه کرج عنوان کرد، احداث نمود. تاسیس باغ فاتح یا باغ بوستان چهارفصل فاتح که به باغ تنیس هم معروف است یکی از پروژه‌های بزرگ زیست محیطی شهر کرج است.

باغ فاتح؛ آن زمان به نوعی طراحی و احداث شد که امروزه از دل این باغ راه‌ تردد خودرویی، پیاده‌رو، پارک‌های متعدد، ساخت مسکن و ... ظهور کرد.

محمد صادق فاتح‌ یزدی، خَیر سازنده، کارآفرین بیستم مرداد ماه سال ۱۳۵۳ به دست افراد سازمان فداییان خلق ترور ‌می‌گردد و در باغ خود در جهانشهر کرج دفن‌می‌شود که امروزه ۳/۴ فضای ۱۲۰۰ متری باغ مرحوم فاتح در دست اوقاف کرج و آن ۱/۴ باغ که محل دفن وی می‌باشد، در اختیار شرکتی به نام آبادانی جهان است که موجب شده، وارثان فاتح نتوانند بر سر مزارش بروند و یاد و نام این سازنده و باغبان کرج را گرامی بدارند.

یکی محصولات نامبارک انقلاب ۵۷ ، به مصادره درآمدن اموال و دارائی ثروتمندان_کارآفرینان و آبادگران دوره پهلوی، توسط انقلابیون بود.

از قدیم گفته‌اند وقتی چیزی را با زحمت بدست نیاوری، قدر نخواهی دانست و در حفظ و نگهداری آن چیز بدست آورده، کوشا نخواهی بود.

اموال آقای فاتح یکی از هزاران دارایی سرمایه‌داران آبادگر ایران است که بعداز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به دست انقلاب کنندگان افتاد.

مدیران و نهادهایی که بعداز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بدون‌ زحمت و تلاش، صاحب اموال فاتح شدند، رفته رفته موجب تعطیلی کارخانه‌ها شدند.

این قدر ندانستن و بی تفاوت در امر نگهداری اموال صنعتی و تولیدی او با نام جهان منتهی نمی‌شود.

مدیران پروازی کرج؛ طی چهل و چند سال بعداز انقلاب ۵۷ ایران، حتی اراده برای حفظ و نگهداری باغ فاتح که ریه حیاتی شهر کرج به حساب می‌آیند، نداشتند. که امروز شاهد خشک شدن درختان هستیم. شهروندان کرج می‌گویند: به عمد درختان باغ فاتح و پیاده‌روهای محله جهانشهر را خشک می‌کنند، حال چرا؟ نمی‌دانند!

همانقدر که مدیران وارثان امین و قدرشناسی برای اموال مرحوم فاتح نبودند، ما شهروندان نیز بی‌تفاوت از کنار این جفا و بی تفاوتی‌ها گذر کردیم که گناهمان هم اندازه مدیران است.

قرار است بعداز چندین دهه، عصر روز سه‌شنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۳، بزرگداشتی برای این خیر بزرگ یزدی در شهر کرج، توسط موسسه خیریه فاتح برگزار شوند.

آیا این بزرگداشت می‌تواند درختان خشک شده محله جهانشهر را احیا کند؟ آیا بعداز این دوره‌همی مدیران غیرت به خرج می‌دهند، کارخانجات تعطیل شده را بازافتتاح نه، به موزه تبدیل کنند؟ و ده‌ها سوال دیگر ...

حال _ آقای فاتح، با تمام قدرنشناسی‌ها، مسئولین و ما شهروندان کرجی را حلال کنید، امانت‌دار خوبی نبودیم.

پایان پیام%

نویسنده: حمیدرضا عبدالمنافی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.