×

خبر فوری

چرا محل برگزاری موج سواری المپیک با پاریس 16000 کیلومتر فاصله دارد؟

پایگاه تحلیلی خبری نشرفردا ؛ حمیدرضا عبدالمنافی _ امواج زمانی تشکیل می‌شوند که اقیانوس‌ها متورم شده و طوفان‌های از دور به هم رسیده و با بستر دریا تماس پیدا کنند.

به طور معمول، این یک فرآیند تدریجی است، اما در Teahupo'o ( تاهیتی _ ترجمه‌شده از انگلیسی-Teahupoʻo روستایی در ساحل جنوب شرقی جزیره تاهیتی در پلی‌نزی فرانسه، فرانسه، در جنوب اقیانوس آرام است) ، محل رویداد موج‌سواری المپیک ۲۰۲۴ پاریس، همه پارامترها به حداکثر می‌رسد.

موج‌های هیولا از طوفان‌های قدرتمند قطب جنوب سرچشمه می‌گیرد، قبل از اینکه هزاران کیلومتر از اقیانوس باز را طی کند و به صخره‌های مرجانی با عمق کمتر از یک متر برخورد کند. نتیجه یک لوله عالی با شدت آبریزش چشم است که تنها توسط بهترین موج سواران در جهان قابل هدایت است. همان‌طور که مربی موج‌سواری و نویسنده جیسون بورت می‌نویسد: «جرات به تنهایی ممکن است در برخی از مکان‌های موج بزرگ این کار را قطع کند، اما در اینجا شما را به قتل می‌رسانند. یک گونی آهنی باید همراه با ظرافت در مذاکره با موجی باشد که Pipeline [سنگین ترین موج هاوایی] را به وضعیت صرفاً گرم کردن تنزل داده است.

"تیم مک کنا"، عکاس باسابقه موج‌سواری که از سال ۲۰۰۲ در این جزیره زندگی می‌کند، می گوید تاهیتی، به معنای "تپه سر" است، به طرز دردناکی زیباست.

مک کنا ۳۵ سال گذشته را صرف عکاسی از بهترین موج سواران جهان کرده است. بهترین امواج جهان است، اما او می‌گوید: «هیچ جای دیگری مانند تاهیتی وجود ندارد و آب گرم و فوق العاده شفاف است. می توانید مرجان و ماهی را ببینید.»

مناظر اطراف به همان اندازه چشمگیر است: "وقتی موج را می‌گیرید، در حال موج سواری به سمت این کوه‌های هرمی شکل فوق العاده سبز هستید‌.

مک به خبرنگار روزنامه فرانسوی فیگارو گفته : چیزی که واقعاً موج را متمایز می کند، «این لوله فوق العاده کوتاه، فوق العاده قدرتمند و ۱۰۰ درصد است. به همین دلیل است که بسیار فتوژنیک است و وقتی بچه‌ها از لوله بیرون م‌آیند، اسپری را به صورت و لنزتان می‌زنید.» این به این دلیل است که کانالی درست در کنار موج وجود دارد که «آنقدر عمیق است که هیچ اتفاقی نمی‌تواند برای شما بیفتد. حتی اگر امواج عظیم باشند، کانال صاف است.»

وی تکرار می کند، "هیچ جای دیگری مانند Teahupo'o در جهان وجود ندارد".

با این حال، این تنها دلیلی نیست که چرا این دهکده ۱۴۵۵ نفری در جنوب غربی تاهیتی به عنوان میزبان ۴۸ موج سوار برتر جهان برای بازی‌های المپیک پاریس که از شنبه در ۱۶ هزار کیلومتری (۱۰۰۰۰ مایل) از پایتخت فرانسه آغاز می‌شود، انتخاب شده است.

🔶️ چرا این مکان، محل موج سواری برای بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس است؟

پاسخ کوتاه: پلی‌نزی فرانسه بخشی از فرانسه است و بهترین امواج جهان را در خود جای داده است.

پاسخ طولانی: سرزمین اصلی فرانسه خانه برخی از امواج زمستانی خارق‌العاده است - به ویژه La Graviere و Le Nord در نزدیکی Hossegor - اما در تابستان، خلیج بیسکای در ساحل غربی عمدتاً بدون موج است. موج سواری اولین بار در المپیک توکیو در شرایط نسبتاً بدی ظاهر شد و تکرار آن برای وجهه این ورزش خوب نخواهد بود. خوشبختانه برای برگزارکنندگان المپیک، سرزمین های فرادریایی فرانسه دارای امواج درخشانی است.

مک‌کنا می‌گوید: «بهترین موج المپیک احتمالاً سنت لو در جزیره ریونیون بود، زیرا موج سواران باید بتوانند بشکه‌سواری کنند و مانور انجام دهند. اما احتمال بسیار واقعی حمله کوسه - Reunion، در شرق ماداگاسکار در اقیانوس هند، ۲۴ حمله را ثبت کرد که ۱۱ مورد از آنها کشنده بود، از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ به این معنی بود که تاهیتی گزینه بهتری بود.

همچنین این یک نوع بازگشت به خانه برای خود ورزش است.

[ موج سواری توسط پلینزی‌های باستان اختراع شد و قبل از اولین راه ارتباطی اروپایی‌ها در قرن شانزدهم، این سرگرمی را به هاوایی بردند _ گفته نویسنده ]

در طول اقامت سه ماهه کاپیتان جیمز کوک در تاهیتی در سال ۱۷۶۹، جوزف بنکس، گیاه شناس مقیم در HMS Endeavour، در کتاب خاطرات خود خاطرنشان کرد: سرگرمی اصلی آنها توسط یک قایق رانی قدیمی انجام شد و قبل از آنها شنا کردند، تا جایی که بیرونی‌ترین شکاف بود، یکی دو نفر وارد آن می‌شدند و با سرعتی باورنکردنی در مخالفت با انتهای بی‌نقص موج شکسته بودند. گاهی اوقات آنها را تقریباً به ساحل می بردند.

در حالی که پلی‌نزی زادگاه موج‌سواری است، تلاش برای رام کردن لوله‌های مرگبار تاهیتی یک تلاش جدیدتر است. به نظر می رسد اولین افرادی که در Teahupo'o بزرگ موج سواری کردند، مایک استوارت و بن سورسون، بادی‌بوردهای هاوایی در سال ۱۹۸۶ بودند که به گفته بورته، امواج به «چیزی شبیه به یک نقطه زیرزمینی برای بادی‌بوردهای روان پریش» تبدیل شدند.

(بادی‌بوردها که برای سوار شدن بر امواج مجبور نیستند روی پاهای خود بیایند، اغلب پیشگامان موج‌های بزرگ هستند که امواج شدید و قدرتمندی هستند که در اثر برخورد آب بسیار عمیق به سنگ‌های کم‌عمق یا مرجان ایجاد می‌شوند.)

در دهه ۱۹۹۰، چند مورد موج سواران gung-ho از این روش پیروی کرده بودند، اما این تصمیم میزبانی رویداد لیگ جهانی موج سواری (WSL) در آنجا در سال ۱۹۹۷ بود که تهدیدی برای قرار دادن تاهیتی روی نقشه بود.

مک کنا به یاد می‌آورد که اولین رویداد یک فاجعه غیرقابل کاهش بود. امواج از ۰.۹ تا ۱.۲ متر بزرگتر نشدند. باد به سمت ساحل چرخید و یک کشتی در نهایت روی صخره گیر کرد.

خوشبختانه، او می‌گوید، سازمان دهندگان "قوی برگزار کردند و سال بعد دوباره مسابقه را اجرا کردند و موج‌ها شگفت انگیز بودند".

برای رقابت سال ۲۰۰۰، امواج حتی بزرگ‌تر بودند.

استیو رابرتسون، سازمان‌دهنده رویداد، به یاد می‌آورد: «صبح روز بعد از خواب بیدار شدیم، و چیزی شبیه به هیچ چیزی بود که در زندگی‌ام ندیده بودم». «به راحتی ۱۲ فوت [۳/۷ متر] بود، اما این اندازه نبود که ما را نگران کند.

قدرت محض، قلمروی باور نکردنی و کاملاً ناشناخته برای یک رویداد بود. ما فکر کردیم، «آیا واقعاً می‌توانیم بدویم و این بچه‌ها را وادار کنیم تا در این موج‌سواری بیرون بروند؟»

ما یک رشته موج‌سواری واقعاً خوب داشتیم، و خیلی عالی بود که آن را لغو کنیم. می دانستیم که می توانیم این کار را انجام دهیم. بنابراین ما انجام دادیم.»

این رویداد توسط کلی اسلیتر برنده شد. اولین عنوان از پنج عنوان تاهیتی برای مردی که در سراسر جهان به عنوان بز موج سواری شناخته شده است.

در حالی که مسابقه ۲۰۰۰ نقش مهمی در حک تاهیتی در قله قطب توتم موج سواری داشت، لحظه دیگری در همان سال بود که ورزش موج سواری را برای همیشه تغییر داد.

ساعت ۱۱:۳۸ صبح ۱۷ آگوست ۲۰۰۰، موج سوار آمریکایی، لیرد همیلتون، با استفاده از جت اسکی به داخل موج کشیده شد. (بالاتر از یک اندازه معین، پارو زدن با سرعت کافی برای گرفتن موج غیرممکن می شود.)

مت وارشاو، مورخ برجسته موج سواری، این شاهکار را به عنوان "سنگین ترین چیزی که تا به حال در موج سواری دیده ام" توصیف می کند.

مک کنا، که تصویر روی جلد تاشو را برای مجله Surfer گرفته است، توضیح می‌دهد: «قبل از آن زمان مردم موج‌سواری بزرگ را با اندازه موج اندازه‌گیری می‌کردند. در مقایسه با امواج باز اقیانوس، آن موج آنقدر بزرگ نبود، اما آنقدر گرد و خفن و بسیار عالی بود. این یک دنیای کاملاً جدید از موج سواری بزرگ بر روی تخته‌هایی را باز کرد که قبلاً فقط افراد بادی بورد می‌توانستند به آن دسترسی داشته باشند. آن چیزی که ممکن بود را دوباره تعریف کرد.»

این موج ممکن است اخیراً سوار شده باشد، اما صدها هزار سال در آنجا بوده است_مدت‌ها قبل از ورود انسان به این جزیره.


فرانسوی‌ها اولین قدرت اروپایی نبودند که سعی کردند بر قلب و ذهن تاهیتی‌ها کنترل داشته باشند.

اسپانیایی‌ها و انگلیسی‌ها هر دو تلاش کردند، اما از سال ۱۸۴۲ تا به امروز، این منطقه تحت کنترل فرانسوی‌ها بوده است.

🔶️رفتن به دنبال طلا

با شروع بازی‌ها، هر گونه جنجال طولانی فراموش شده است و دنیای موج‌سواری نفس جمعی خود را در انتظار هفته تعیین‌کننده‌ای برای این ورزش حبس کرده است.

پایان پیام%

 

روزنامه‌نگار: حمیدرضا عبدالمنافی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.