×

خبر فوری

امام جمعه ماهدشت: نامزدی در انتخابات پیش رو حرف از رفع تحریم‌ها زد، باور نکنید

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری نشرفردا؛ "حجت‌السلام‌ والمسلمین علی رادمرد"، امام جمعه ماهدشت، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه این شهرستان گفت: موضوع ازدواج در تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی که در سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی انجام گرفت، به شرح زیر است: از وجود مبارک امام جواد(ع)، حدیثی نقل شده در کتاب شریف تحف العقول که سعادت دنیا و آخرت در آن جمع است. فرمود: «قَالَ لَهُ رَجُلٌ أَوْصِنِی قَالَ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ وَ تَقْبَلُ قَالَ نَعَمْ قَالَ تَوَسَّدِ اَلصَّبْرَ وَ اِعْتَنِقِ اَلْفَقْرَ وَ اِرْفَضِ اَلشَّهَوَاتِ وَ خَالِفِ اَلْهَوَی وَ اِعْلَمْ أَنَّکَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَیْنِ اَللَّهِ فَانْظُرْ کَیْفَ تَکُونُ» (تحف‌العقول، ص ۴۵۵).

فردی از محضر مبارک امام جواد علیه‌السلام تقاضای نصیحت کرد. امام علیه‌السلام فرمود: آیا اگر نصیحت کنم قبول می‌کنی؟ او پاسخ داد: آری. بعد امام علیه‌السلام این پنج اندرز را بیان فرمودند: تَوَسَّدِ اَلصَّبْرَ همواره باید صبر و استقامت در زندگی تو حضور داشته باشد.

تَوَسَّدِ از ماده و ساده است یعنی چیزی که باید همواره با انسان باشد، “وساده” در عرف به معنای بالش است و در اینجا، یعنی صبر را بالش خود قرار بده، این در واقع یکی از تعابیر عرفی است که انسان وقتی نعمتی را به دست آورد، یا امکانی برای خودش ایجاد کرد چنین تعبیر می‌کنند که آن را زیر سرش گذاشته، یعنی از آن نعمت برخوردار است؛ بنابراین امام هم چنین تعبیری دارند، صبر را بالش خود قرار بده، چون صبر به‌عنوان یکی از بارزترین و مهم‌ترین ویژگی‌ها و خصوصیات انبیا و ائمه الهی مطرح است، پس انسانی که می‌خواهد در مسیر اولیا الهی قدم بردارد نیز باید به زندگی خود رنگ و بوی زندگی آن بزرگواران را بدهد و از صبر برخوردار شود.

نه اینکه با کوچک‌ترین ناملایمتی از کوره به در رفته و زمین و زمان را به فحش و ناسزا بندد، پس صبر را بالش خود قرار دهید و زیر سر بگذارید.

یعنی خود را به هر سه نوع این صفت خوب که از فضایل بسیار با اهمیت است، متصف کنید، زندگی همواره توأم با مشکلات است و امکان ندارد از مشکلات جدا باشد.

طبیعت دنیا این است که آمیخته با سختی و کدورت باشد، اگر صبر نباشد، انسان قطعا شکست خواهد خورد.

اِعْتَنِقِ اَلْفَقْرَ، عُنُق به معنای گردن است، مثلا وقتی به عزیزی می‌رسیم او را در آغوش می‌کشیم، در این مواقع گفته می‌شود با فلانی معانقه کرد. یعنی گردن به گردن هم گذاشتند، اعتناق در اینجا به همین معناست، یعنی با فقر هم آغوش شو، یعنی هم زندگی ساده و تهی از تشریفات داشته باش و هم با فقرا مانوس باش.

بزرگان دین و ائمه هدی انسان‌های نیازمندی نبودند، فقیر اصطلاحی نبودند، اما اعتناق به فقر داشتند. در عین حال که امکانات زیادی در اختیارشان بود، و در عین حال که توانمند بودند با فقرا نشست و برخاست داشتند. آنان می‌توانستند به بهترین نحو زندگی کنند، اما در سطح متوسط و گاهی پایین‌تر از متوسط جامعه زندگی می‌کردند، اِرْفَضِ اَلشَّهَوَاتِ حضرت بعد از دو نکته ایجابی، به دو نکته سلبی اشاره می‌فرمایند.

در این فقره می‌فرماید: شهوات را رها کن. شهوت در لغت از ماده شهو به معنای آرزو و میل و رغبت و اشتیاق و خواهش و شوق نفس به چیزی یا کسی برای حصول لذت و منفعت، البته علاقه طبیعی به مادّیات، در نهاد هر انسانی وجود دارد، آنچه خطرناک است فریب‌خوردن از جلوه‌های آن، و عدم مهار دلبستگی‌ها است.

خَالِفِ اَلْهَوَی سپس می‌فرماید: باید با هوای نفس مخالفت کن. تو نفست را مدیریت کن أَنَّکَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَیْنِ اَللَّهِ فَانْظُرْ کَیْفَ تَکُونُ سپس در آخرین سخن می‌فرماید: بدان که همواره در محضر خدا هستی چه در خلوت باشی و چه در جلوت از این رو بنگر که چگونه هستی و کسی که در محضر خداست چگونه باید رفتار کند. اگر واقعا ما به این واقعیت اعتقاد داشته باشیم آیا ممکن است گناه‌ها، رشوه‌ها، دزدی‌ها و شهوترانی‌ها از انسان سر زند؟ اگر انسان بتواند این دستورالعمل‌ها را در زندگی خود پیاده کند، با آرامش خاطر زندگی می‌کند و آینده نیز در اختیار او بوده، عاقبتش نیز حتماً ختم به خیر خواهد شد.

هارون عباسی چندین‌بار به امام کاظم علیه السلام اظهار می‌کرد که اجازه دهید فدک را به شما برگردانم، اما حضرت قبول نمی‌کردند (أَنَّ هَارُونَ الرَّشِیدَ کَانَ یَقُولُ لِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ خُذْ فَدَکاً حَتَّى أَرُدَّهَا إِلَیْکَ فَیَأْبَى)؛ تا اینکه این درخواست هارون به اصرار و پافشاری رسید (حَتَّى أَلَحَّ عَلَیْه).

در نهایت حضرت به یک شرط این اصرار را پذیرفت: «فَقَالَ (ع) لَا آخُذُهَا إِلَّا بِحُدُودِهَا». فرمود: حاضرم فدک را بگیرم، امّا فدک را کامل می‌گیرم؛ با همان مرزهاى واقعى‌اش! هارون متعجبانه پرسید: «وَ مَا حُدُودُهَا؟». حضرت فرمودند: «اگر مرزهاى فدک را بگویم، از پس دادن فدک منصرف می‌شوى و نخواهى داد» (إِنْ حَدَدْتُهَا لَمْ تَرُدُّهَا). هارون گفت: «به حق جدّت می‌دهم». (بِحَقِّ جَدِّکَ إِلَّا فَعَلْتُ).

حضرت هم فرمود:، اما مرز اول، از جنوب، عدن یمن است (أَمَّا الْحَدُّ الْأَوَّلُ فَعَدَنُ). رنگ از رخسار هارون پرید (فَتَغَیَّرَ وَجْهُ الرَّشِید)؛ گفت: چه می‌گویى؟ فدک تا آنجا‌ها است؟ (وَ قَالَ إِیهاً). حضرت فرمود: مرز دوم، از شرق، سمرقند است (وَ الْحَدُّ الثَّانِی سَمَرْقَنْد). صورت هارون کبود شد (فَارْبَدَّ وَجْهُه). فرمود: مرز سوم، از غرب تونس است (وَ الْحَدُّ الثَّالِثُ إِفْرِیقِیَة).

چهره هارون سیه شد (فَاسْوَدَّ وَجْهُه). بى‌اختیار گفت: «اى واى!» (وَ قَالَ هِیهِ). فرمود: حدّ چهارم، از شما، کناره‌هاى دریای مدیترانه است (وَ الرَّابِعُ سِیفُ الْبَحْر...). هارون گفت: «براى ما چیزى نماند!» (فَلَمْ یَبْقَ لَنَا شَیْ‌ءٌ). در نقل دیگری هارون گفته: «هَذَا کُلُّهُ هَذِهِ الدُّنْیَا» (اینکه همه دنیا شد). پس یکباره بیا و جای ما بنشین! (فَتَحَوَّلْ إِلَى مَجْلِسِی). حضرت فرمودند: من که گفتم اگر حد و مرز فدک را تعیین کنم، تو آن را برنمی‌گردانی! (قَدْ أَعْلَمْتُکَ أَنَّنِی إِنْ حَدَدْتُهَا لَمْ تَرُدَّهَا). اینجا بود که هارون تصمیم به کشتن حضرت موسی بن جعفر علیه السلام گرفت (فَعِنْدَ ذَلِکَ عَزَمَ عَلَى قَتْلِهِ (المناقب، ج‌۴، ص۳۲۰)). این مکالمه تاریخی و شاخص، گویای رویکرد سیاسی مکتب تشیع است.

اینکه حکومت حق الهی ائمة علیهم السلام است، ۳۷ سال قبل از شهادت امام جواد علیه السلام، وضع شیعیان آن‌چنان شده است که هارون را می‌ترساند و بیمناک می‌کند. به‌خاطر چندین سال کوشش و تلاش امام صادق (علیه السّلام) و بعد امام موسى بن جعفر (علیه السّلام)، شیعه در بغداد گسترش و نفوذ پیدا کرده بود.

همین زمینه بود که بعد‌ها مأمون را ناچار کرد که امام رضا (علیه السّلام) را از مدینه فرا بخوانَد و در خراسان کنار دستش نگاه دارد تا حیثیت او را از نظر شیعه پایین بیاورد، اما نشاط تشیع بیشتر شد و تا زمان امام جواد و امام هادى و امام عسکرى (علیهم السّلام)؛ که در دوران این سه امام آخر، شیعه از لحاظ تشکیلاتى، در نهایت قدرت و استقامت بود؛ و براى همین است که امام جواد (علیه السّلام) را در ۲۵سالگى به شهادت می‌رسانند و به حضرت مجال نمی‌دهند که مثلا مانند امام صادق (علیه السّلام) به ۶۵ سالگى برسد.

در واقع شهادت حضرت در عنفوان جوانی، به‌دلیل ترس و بیمی بود که آن حضرت در دل طاغوت زمانش انداخته بود.

فرزند ایشان، امام هادى (علیه السّلام) را نیز در ۴۲ سالگى و نوه ایشان، امام عسکرى (علیه السّلام) را هم در ۲۸ سالگى می‌کشند، در طول این مدّت ۲۸ سال یا ۴۲ سال، دائماً هم در حصر و تبعید بودند. چندین بار امام هادى (علیه السّلام) زندان‌هاى طویل المدّة رفته بود. در این دوران، شیعه در فشار، در محدودیت و در خفقان بود. هرچند تشکیلات تشیع مشغول کار بود، امّا مجال خروج، تنگ و امکان قیام، منتفى بود؛ لذا برخی نگاه متفاوتی نسبت به این امامان عزیز دارند، نه همان مسیر حسین بن علی علیه السلام طی شده با همان روحیه مبارزه و مجاهدت ایشان، این مبارزات باعث شدن جریان تشیع روز به روز قوی و قویتر شود و بخاطر همین فعالیت زیاد امام جواد علیه السلام ایشان در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیدند.

انقلاب اسلامی ایران در میان همان مرزی فدکی است که امام کاظم علیه السلام فرمودند و وقتی انسان بیشتر به حدود جغرافیایی بیان شده منگرد و تأمل می‌کند، همان منطقه‌ای است که مستکبرین از سال‌های خیلی دور برای این منطقه برنامه ریزی‌ها کردند که بعد پیروزی انقلاب اسلامی تمام معادلات آنها به هم خورد، خب از قبل پیروزی ایران اسلامی، آنها رژیم صهیونیستی را در این منطقه قرار دادند که در واقع کنترل کننده این منطقه باشد، اما جبهه مقاومتی که با میدان داری ایران اسلامی شکل گرفته، برای حفظ جریان اسلام در منطقه فدک اعلامی امام کاظم علیه السلام که در عصر ظهور حوادث فراوانی در این منطقه رخ خواهد داد، رژیم صهیونیستی که برای بقاء خود دست به هر اقدام و جنایتی می‌زند در این روز‌ها و حوداث غم باری را رقم می‌زند، برای دست کاری در معادلات ظهور با مطالعه جریان مهدویت و با اطلاع از حوادث در منطقه فلسطین مستقر شده، لذا او صرفا یک دشمن جغرافیایی در یک سرزمین نیست، او دشمنی است که آمده، ظهور اتفاق نیفتد و هر نشانی پیدا می‌کند ک احتمال بدهد در تقویت جریان ظهور موثر است را مقابله می‌کند، از جمله ایران اسلامی، با این تحلیل شما جریانات را ببینید، متوجه خواهید شد که دشمن دست از دشمنی برنمیدارد، و ما هم مصمم هستیم که موثر در جریان ظهور باشیم و زمینه ساز، لذا تحریم شدن دارد مانند زمان پیامبر ص در شعب ابیطالب و سختی‌هایی که ایجاد شد، لذا مواجه با جنگ افروزی‌ها بودیم در ۸ سال دفاع مقدس و حوادث فتنه‌ای که این کشور به سلامت از سر خود گذرانده است به رهبری حکیمانه امام (ره) و حضرت آقا و استقامت مردم وفا دارد و مجاهد و مومن و مصمم؛ لذا اگر کسی در انتخابات پیش رو حرف از رفع تحریم‌ها زد، باور نکنید، در ۸ سال هم عده تمام امکانات کشور را در اختیار داشتند برای پیشبرد همین هدف، به نتیجه نرسیدند، این نبود که از داخل مانعی ایجاد کرده باشند و آنها به زعم خودشان داخل را متهم می‌کردند و کاسبان تحریم یکی از توهین‌هایی بود که می‌زدند، مانع خود دشمن بود، مانع زیاده خواهی خود دشمنان بود حتی حاضر نبودند، دشمنی او را بپذیرند، جهت را به سمت دشمن نگرفتند، به سمت داخل گرفتند، اینها تجربه‌هایی است که ما پشت سر گذاشتیم، دیگر نباید به عقب بر گردیم.

اگر ملاحظه کرده باشید، برجام ۲ و ۳ و ...، دقیقا برای از بین بردن جریان مقاومت بود در منطقه که صحبت از آن داشتیم، اینها برای جریان تشیع مهم است و برای اینکه امام زمانش علیه السلام ظهور کند و حکومت جهانی او بزودی آغاز شود، هر هزینه‌ای که بخواهد می‌دهد، مقابل همه‌ی سختی‌ها مقاومت و صبر می‌کند تا آن انتظار به پایان برسد.

سخنان مهم رهبر معظم انقلاب را اگر در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) توجه کردید نگاهی به بر زدن نظمی که مستکبرین داشتند ایجاد می‌کردند، برای پیشبرد اهداف خودشان داشتند و فرمودند تمام طراحی که آمریکا و اسرائیل انجام دادند برای ایجاد طرح‌های اقتصادی و ...، در منطقه غرب آسیا با عملیات طوفان الاقصی برچیده شد و الان اسرائیل در حال ذوب شدن است.

جبهه مقاومت و مردم مقاوم ایران و دانشجویان آزادیخواه در جهان به تعبیر حضرت آقا در طرف درست تاریخ ایستاده اند، جدای از حمایت از مردم مظلوم فلسطین، اگر در جریان ظهور هم این حرکت‌ها را تعریف کنیم، باز هم در طرف درست تاریخ ایستاده ایم و بزدوی منتج به نتیجه یعنی ظهور حضرت حجت (عج) شود.

روز شنبه سالروز ازدواج آقا امیرالمومنین علی بن ابیطالب و خانم فاطمه زهرا (س) است که روز ازدواج نامگذاری شده، از این فرصت استفاده بکنم به خانواده‌های عزیز عرض کنم دست از سختگیری در ازدواج بردارید، دست از شرط گذاشتن‌ها کمر شکن برای عروس و داماد در برگزای مجالس و برنامه‌های مرتبط بردارید، دست از چشم هم چشمی‌ها بردارید، تلاش کنیم مجالسی خالی از گناه برگزار کنیم اگر به دنبال استحکام دوام زندگی فرزندانمان هستیم، اگر به دنبال ایجاد عشق و صمیمیت و محبت بین عروس و داماد‌ها هستیم.

ازدواج آسان، آن حلقه مفقوده است که کسی به آن اعتنا نمی‌کند و ازدواج‌ها را سخت کرده و از طرفی هم با دامن زدن پدر و مادر به این مسائلی که عرض شد، فرزند‌ها هم سختگیر می‌شوند و همان روحیه‌ها به آنها هم منتقل می‌شود.

البته که دولت هم وظیفه دارد زمینه‌ای برای تسهیل ازدواج فراهم کند که برخی اوقات با کندی و یا سختی پرداخت مواجه می‌شوند زوج‌های جوان که این هم باید مرتفع شود.

خبرنگار: حمیدرضا عبدالمنافی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.