×

خبر فوری

اتحادیه اروپا قانون جدیدی به نام «حق تعمیر» را تصویب کرد

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری نشرفردا ، پارلمان اروپا قوانینی را تصویب کرده است که به مصرف کنندگان این حق را می دهد که برخی از محصولات فرسوده را توسط تولیدکنندگان تعمیر کنند، ضایعات را کاهش دهند و کالاها را طولانی تر کنند.

این قانون؛ که هنوز به تایید نهایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیاز دارد، تولیدکنندگان را ملزم می‌کند تا کالاها را بدون گارانتی تا جایی که ممکن است، به صورت رایگان یا با "قیمت معقول" تعمیر کنند.

قانون حق تعمیر؛ تولیدکنندگان را موظف می‌کند تا تعمیرات یخچال‌ها، جاروبرقی‌ها، تلویزیون‌ها، ماشین‌های لباسشویی و سایر کالاهایی را که طبق قوانین اتحادیه اروپا «قابل تعمیر» تلقی می‌شوند و در داخل بلوک فروخته می‌شوند، ارائه دهند.

🔶️ این قانون روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ( ۲۳آوریل ۲۰۲۴) با اکثریت قاطع ۵۸۴ رای موافق، ۳ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع تصویب شد.

مصرف کنندگان حق انتخاب یک تعمیر یا جایگزینی برای محصولات معیوب را در زمانی که محصول هنوز تحت گارانتی است به دست خواهند آورد. در صورت تعمیر کالا، گارانتی آن ۱۲ ماه تمدید می شود.

پس از انقضای گارانتی، مصرف‌کنندگان همچنان می‌توانند به‌صورت رایگان یا با قیمتی «معقول» ادعای تعمیر کنند که به‌عنوان هزینه‌ای برای قطعات یدکی و نیروی کار در نظر گرفته می‌شود، اما انتخاب تعمیر را به جای دور انداختن محصول از بین نمی‌برد.

اتحادیه اروپا همچنین تولیدکنندگان را از استفاده از نرم‌افزار یا سخت‌افزاری که مانع از تعمیر می‌شود، ممنوع می‌کند. دولت های ملی می توانند جریمه هایی را برای شرکت هایی که رعایت نمی کنند اعمال کنند.

کمیسیون اروپا اعلام کرد سالانه ۳۵ میلیون تن زباله و ۲۶۰ میلیون تن گازهای گلخانه‌ای تولید می‌شود که نتیجه آن دور ریختن کالاهای مصرفی قابل استفاده است.

رنه رپاسی، قانونگذار آلمانی گفت: به جای خرید اقلام جدید و گران قیمت، تعمیر آسان تر و ارزان تر خواهد بود.

وی افزود: این یک دستاورد مهم برای پارلمان و تعهد آن به توانمندسازی مصرف کنندگان در مبارزه با تغییرات آب و هوایی است.

پایان پیام%

روزنامه‌نگار: حمیدرضا عبدالمنافی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.