×

خبر فوری

شش ماه مرگ و ویرانی سایه به سایه مردم غزه

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری نشر فردا ، شش ماه از حمله وحشیانه اسرائیل به نوار غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ گذشته است. اسرائیل هیچ نشانه ای از توقف نشان نمی‌دهد، زیرا متحدانش به ارائه سلاح‌های بیشتری برای فلسطینی ها همراه با حمایت سیاسی ادامه می‌دهند و مذاکرات میانجی‌گری به آتش بس منجر نشده است.

اسرائیل می‌گوید که جنگ علیه غزه در تلافی حملات گروه‌های مسلح به رهبری گردان‌های قسام حماس از غزه به خاک اسرائیل است که در آن ۱۱۳۹ نفر کشته و حدود ۲۵۰ نفر به اسارت درآمدند.

بیایید نگاهی به تلفات حملات اسرائیل علیه غزه بیاندازیم.

⭕ چند نفر کشته یا مجروح شده اند؟

وزارت بهداشت غزه می گوید از زمان آغاز جنگ در غزه در ۷ اکتبر حداقل ۳۳۱۳۷ فلسطینی توسط ارتش اسرائیل در غزه کشته شده‌اند.

هزاران نفر دیگر در زیر آوار ساختمان‌ها و زیرساخت‌های فروریخته مفقود شده‌اند و گمان می‌رود جان باخته‌اند.

کودکان و زنان اکثریت قریب به اتفاق کشته شدگان را تشکیل می دهند، به گفته سازمان نجات کودکان، بیش از ۱۳۸۰۰ کودک کشته شده‌اند.

صندوق سازمان ملل متحد یونیسف برای کودکان غزه تخمین زده است که حداقل ۱۷۰۰۰ کودک فلسطینی در حال حاضر بدون همراه یا جدا از والدین خود در غزه هستند.

حداقل ۷۵۸۱۵ نفر در حملات اسرائیل از آغاز جنگ مجروح شده‌اند. (از هر ۱۰۰ نفر در غزه چهار نفر.)

جمعیت هلال احمر فلسطین این هفته اعلام کرد که حدود ۱۰۰۰ کودک در غزه یک یا هر دو پای خود را از دست داده‌اند.

در بحبوحه حملات بی امان اسرائیل همچنان روزانه ده ها نفر کشته و زخمی می شوند.

⭕ آیا مردم از گرسنگی می‌میرند؟

وضعیت بشردوستانه در غزه در سال ۲۰۲۴ به طور قابل توجهی بدتر شده است زیرا ارتش اسرائیل از رسیدن کمک ها جلوگیری می کند و عملاً قحطی را به عنوان یک سلاح جنگی تحمیل کرده است.

تقریباً تمام ۲.۳ میلیون نفری که در غزه گرفتار شده‌اند اکنون با گرسنگی روبرو هستند و سازمان ملل می‌گوید قحطی تا ماه مه در بخش‌های مختلف غزه رخ خواهد داد.

شمال غزه، که اولین منطقه ای بود که در اثر تهاجم زمینی اسرائیل نابود شد، بدترین آسیب را دیده است _ اسرائیل همچنان دسترسی به شمال را به شدت محدود می کند، مسیرها را مسدود می کند و کاروان های کمک رسانی را در معرض تاخیر یا لغو قرار میدهد.

نوزادان و کودکان خردسال بر اثر کم آبی و سوء تغذیه در شمال غزه جان خود را از دست داده اند، اما اسرائیل همچنان مانع از بسیاری از مأموریت های بشردوستانه می شود.

هفته گذشته، نیروهای اسرائیلی عمداً هفت امدادگر خارجی را در سه حمله هدفمند و متوالی به کاروانی از خودروها در طول ۲.۳ کیلومتر (۱.۴ مایل) کشتند که باعث شد برخی سازمان‌های امدادی خدمات خود را متوقف کنند.

⭕ چند نفر آواره شده‌اند؟

ارتش اسرائیل به فلسطینیان دستور داد که از ابتدای جنگ به سمت جنوب بروند، زیرا نیروهای زمینی آن از شمال به غزه حمله کردند.

از آن زمان تاکنون هیچ کس نتوانسته به خانه های خود در شمال غزه بازگردد، زیرا اسرائیل یک کریدور نظامی ایجاد کرده است که نوار را به نصف می رساند.

حدود ۱.۹ میلیون نفر یا بیش از ۸۰ درصد جمعیت غزه در داخل کشور آواره شده اند. اکثر آنها در تأسیسات سازمان‌ملل متحد مانند مدارس و بیمارستان‌ها پناه گرفته‌اند، با این وجود، بیش از ۴۰۰ نفر در آن مکان ها کشته و حداقل ۱۴۰۰ زخمی شده‌اند.

اکنون بیش از ۱.۵ میلیون نفر در رفح، جنوبی ترین شهر غزه در مرز با مصر، انباشته شده اند. بسیاری مجبور شده اند در کمپ های موقت یا خیابان ها بمانند و در معرض حملات هوایی اسرائیل قرار دارند.

اسرائیل تاکید کرده است که از طریق زمینی نیز به رفح حمله خواهد کرد.

آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل (آنروا) می گوید که بیش از ۳۵۰ حمله نظامی اسرائیل ساختمان های این سازمان را هدف قرار داده و ۱۶۱ تاسیسات آن آسیب دیده است.

بیشترین تعداد کارکنان سازمان ملل متحد در تاریخ 176 _ از ۷ اکتبر در غزه کشته شده اند.

⭕ چه مقدار از غزه ویران است؟

این جنگ تقریباً ۶۲ درصد از خانه‌های غزه را آسیب رسانده یا ویران کرده است و ۲۹۰۸۲۰ واحد مسکونی و بیش از یک میلیون نفر را بدون خانه رها کرده است.

۱۸.۵ میلیارد دلار خسارت تخمین زده شده توسط بانک جهانی و سازمان ملل نیز به زیرساخت های خدمات عمومی وارد شده است. (با ۲۶ میلیون تن آوار و آوار برجای مانده از تخریب)

بیشترین خسارت در خان یونس در جنوب غزه بوده است، جایی که حملات زمینی و هوایی اسرائیل هزاران خانه و زیرساخت را در تلاشی اعلام شده برای مبارزه با "تروریست ها" ویران کرد.

به گفته یونیسف، از هر ۱۰ مدرسه در غزه، هشت مدرسه آسیب دیده یا ویران شده است و  ۶۲۵۰۰۰ دانش آموز به آموزش دسترسی ندارند.

⭕ آیا بیمارستان‌ها کار می‌کنند؟

ارتش اسرائیل حملات خود را بر بیمارستان‌های غزه با وجود حفاظت از آنها بر اساس قوانین بین‌المللی متمرکز کرده است و مدعی است حماس در داخل و زیر آن‌ها فعالیت می‌کند.

همه بیمارستان ها آسیب جدی دیده اند، به طوری که از ۳۶ بیمارستان تنها ۱۰ بیمارستان قادر به عملکرد جزئی هستند، اما به طور فزاینده ای تحت فشار قرار می‌گیرند.

محاصره دو هفته‌ای در داخل و اطراف بیمارستان الشفاء، بزرگترین بیمارستان غزه، هفته گذشته به شدت آسیب دید و سوخت.

ارتش اسرائیل در طول محاصره این مجتمع دست کم ۴۰۰ نفر را کشت و صدها نفر دیگر را دستگیر کرد.

کمبود شدید دارو، همراه با متخصصان مراقبت های بهداشتی خسته و گرسنه، به این معنی است که اکثر بیماران قادر به درمان در غزه نیستند.

بسیاری از عمل‌ها و قطع عضوها باید بدون بیهوشی انجام می‌شد.

⭕ چند خبرنگار کشته شده‌اند؟

ارتش اسراییل بیشترین تعداد روزنامه نگار را از هر درگیری مدرن کشته و بیش از ۲۴ نفر را بازداشت کرده است.

در ۱۸ مارس، خبرنگار الجزیره، اسماعیل الغول به مدت ۱۲ ساعت دستگیر شد و توسط نیروهای اسرائیلی در بیمارستان الشفا مورد ضرب و شتم قرار گرفت. پیش از آن، در ۷ ژانویه، حمزه دهدوه، خبرنگار الجزیره، پسر وائل دهدوح، رئیس دفتر غزه، بر اثر موشک اسرائیل در خان یونس کشته شد.

حمزه همراه با خبرنگار دیگری به نام مصطفی ثریا در یک خودرو در نزدیکی المواسی بود که او نیز در این حمله کشته شد.

سامر ابودقا، فیلمبردار الجزیره در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳، در حمله پهپاد اسرائیلی مورد اصابت قرار گرفت که وائل دهدوح را نیز در خان یونس غزه مجروح کرد.

ابوداقا در مدت چهار ساعت خونریزی کرد و جان باخت زیرا نیروهای اورژانس نتوانستند به او برسند زیرا ارتش اسرائیل به آنها اجازه نداد.

کمیته حفاظت از روزنامه نگاران تعداد روزنامه نگاران کشته شده را ۹۰ نفر اعلام کرده است و دفتر رسانه های دولتی در غزه می گوید حدود ۱۴۰ خبرنگار کشته شده‌اند.

هفته گذشته، حمله رژیم صهیونیستی به یک خیمه خبرنگاران در حیاط بیمارستان شهدای الاقصی هدف قرار گرفت که در نتیجه آن دست کم چهار نفر کشته و چندین خبرنگار زخمی شدند.

پایان پیام%

 

خبرنگار: حمیدرضا عبدالمنافی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.